• Сб. Чер 19th, 2021

Незалежна Служба Новин

Оперативно про головне

Щойно з “Борисполя”: чого чекати від Павла Рябікіна на посаді глави Держмитниці

Лис 4, 2020

Новим керівником Державної митної служби України стане Павло Рябікін. До цього він кілька років очолював столичний аеропорт “Бориспіль”, а ще раніше був народним депутатом, послом, практикуючим юристом. Крім того, Павло Рябікін добре знайомий з багатьма українськими олігархами та політиками. “Апостроф” розбирався, чи варто чекати змін на митниці з приходом нового керівника.

В кінці жовтня Уряд погодив призначення на посаду Голови Державної митної служби Павла Рябікіна, який раніше очолював столичний аеропорт “Бориспіль”.

Нагадаємо, з липня 2019 року по кінець квітня 2020 року Держмитслужбою керував Максим Нефьодов. Його звільнили через “втрату довіри”. Це – офіційно, а неофіційно – через те, що бюджет щомісяця недоотримував з митниці величезні суми.

На зміну Нефьодову прийшов Ігор Муратов, але вже через кілька місяців його змінив Андрій Павловський, його ж, в свою чергу, – Євген Єнтіс. При цьому, і Муратов, і Павловський, і Єнтіс були тимчасово виконуючими обов’язки. А ось Павло Рябікін відразу стане керівником Держмитниці без приставки т.в.о.

Багатогранна кар’єра

Хто ж такий Павло Рябікін, який заслужив настільки високу довіру?

Як було відмічено вище, останнє місце його роботи – аеропорт “Бориспіль”. Рябікін очолював це державне підприємство з березня 2017 року.

Фахівці в цілому досить схвально відгукуються про його роботу на тій посаді.

“Розумна, системна людина”, – так охарактеризував Рябікіна в розмові з “Апострофом” експерт Українського інституту майбутнього, колишній перший заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер.

“Він прийшов (в “Бориспіль”) на серйозні завдання, і я вважаю, що в цілому він ці завдання виконав досить успішно”, – заявив виданню експерт в сфері транспорту Кирило Новиков.

Разом з тим, за його словами, “кадрова революція” за Рябікіна в “Борисполі” не відбулася: “Хоча були надії, що будуть залучатися серйозні фахівці, що буде створена команда трансформації”. Іншими словами, зазначив Новиков, як фахівець Рябікін не створив на підприємстві кадровий резерв, “команду реформ”.

Однак обмежувати характеристику Павла Рябікіна тільки його роботою в аеропорту “Бориспіль” було б невірно.

Почнемо з освіти. Він закінчив престижний Інститут міжнародних відносин і міжнародного права (нині Інститут міжнародних відносин) Київського національного університету. Має диплом юриста-міжнародника.

Після інституту працював адвокатом Київської міської колегії адвокатів, юрисконсультом ТОВ “Василь Кісіль і Партнери”.

Рябікін також був народним депутатом України трьох скликань, працював заступником голови Київської міськадміністрації, заступником міністра транспорту та зв’язку (нині інфраструктури) і навіть послом в Данії.

Друг олігархів та політиків

Завдяки своїй адвокатській діяльності в 1990-ті Павло Рябікін завів знайомства з величезною кількістю людей, в тому числі з тими, хто згодом стали відомими політиками. Наприклад, з Віталієм Кличком – саме від його партії “УДАР” Рябікін балотувався в Раду в третій свій похід, і саме у нього він був заступником у столичній адміністрації.

Також він знайомий з багатьма бізнесменами, включаючи тих, кого прийнято називати олігархами. Причому сам Рябікін цього і не приховує.

Серед його знайомих олігархів, наприклад, Дмитро Фірташ.

Є у Рябікіна зв’язки на Банковій. Деякі анонімні телеграм-канали, які висвітлюють політичне життя в Україні, вказують на те, що однкурсником Рябікіна в інституті був нинішній глава Офісу президента Андрій Єрмак. Що ж, доведеться “телеграфістів”, що називається, розчарувати – Андрій Єрмак і Павло Рябікін ну аж ніяк не могли бути однокурсниками, хоч і обидва закінчували Інститут міжнародних відносин – правда, Рябікін в 1989 році, а Єрмак – в 1995-му.

Інша справа, що за іншими джерелами, нібито саме Єрмак пролобіював призначення Рябікіна на посаду голови Держмитниці.

А ось з ким Павло Рябікін дійсно вчився на одному курсі, так це з п’ятим президентом України Петром Порошенко. Правда, альтернативна версія свідчить, що вони познайомилися вже в більш зрілому віці, будучи членами парламентської фракції “Наша Україна”.

У будь-якому випадку, саме за Порошенка Рябікін отримав посаду директора “Борисполя”. Хоча за рік до цього – в 2016-м – кандидатура Рябікіна розглядалася на посаду міністра інфраструктури, але тоді вона дісталася Володимиру Омеляну.

До речі, що стосується “Борисполя”, не виключено, що кандидатура Рябікіна попередньо проходила узгодження з керівництвом авіакомпанії “Міжнародні авіалінії України” (МАУ, знаходиться під контролем Ігоря Коломойського), зазначив Володимир Шульмейстер.

При цьому, за словами експерта, це зовсім не означає, що Рябікін пов’язаний з Коломойським і працює в його інтересах.

“В Україні я взагалі не знаю людей, які б не були пов’язані з олігархами, крім, може бути, тих, хто працює охоронцями або водіями. Будь-яку людину – плюс-мінус – можна примазати до олігарха, навіть президента”, – додав він.

Втім, дії Рябікіна в історії з виходом на український ринок ірландського лоукостера Ryanair змушують, щонайменше, засумніватися в його незаангажованості. Нагадаємо, Ryanair планувала почати польоти в Україну в 2017 році, але, по суті, через позицію Рябікіна не змогла цього зробити, перенісши початок навігації на 2018 рік. При цьому не секрет, що поява на ринку такого потужного конкурента підривала позиції МАУ, для якої “Бориспіль” є базовим аеропортом. Дії керівництва МАУ та “Борисполя” виявилися підозріло синхронними, хоча, можливо, це лише збіг обставин.

Також під час епопеї з Ryanair загострився конфлікт між Рябікіним та міністром Омеляном, який навіть пригрозив тодішньому директору “Борисполя” звільненням, але пізніше все обійшлося.

Корупційний шлейф

Ще один момент, про який не можна не згадати, – низка корупційних скандалів, які тягнуться за нинішнім керівником митниці.

Деякі з цих скандалів пов’язані все з тим же “Борисполем”, хоча безпосередньо Рябікіна вони не стосуються. За словами Кирила Новікова, йдеться, зокрема, про будівництво паркінгу, яке почалося ще в 2012 році: “І ця історія стосується всіх директорів, яких за цей час змінилося п’ять”.

Але були й інші випадки. Деякі з них, за словами експерта громадської компанії “Європатруль” В’ячеслава Коновалова, відбулися під час перебування Рябікіна заступником міністра транспорту “по морю” (2005-2006 роки). “При ньому було багато корупційних скандалів, які постійно заминалися”, – розповів Коновалов в коментарі “Апострофу”.

Ну і, нарешті, потрібно зрозуміти, чи є Павло Рябікін саме тією людиною, яка потрібна митниці?

За словами Кирила Новікова, було б непогано дізнатися, який багаж знань приносить на нове місце професійний юрист-міжнародник, “який має при цьому багато різних бізнесів”, а також раніше очолював аеропорт.

Він також нагадав, що за Максима Нефьодова був розроблений портал “Митниця”, але він все ще не працює, а тому хочеться зрозуміти, “чи запрацює він за Рябікіна, і чи стане, нарешті, митниця сервісною службою”.

Як зазначив В’ячеслав Коновалов, з точки зору профільної освіти та досвіду роботи на посаді заступника міністра, Павло Рябікін цілком відповідає посаді.

“Враховуючи, що він працював з морської справи, у нього зв’язки є, і він може якісь схеми прибрати, – сказав фахівець. – Але я боюся, що одні корупційні схеми з-під одного олігарха будуть перероблятися під інші”.

Віктор Авдєєнко, Апостроф

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.