Кому закони не писані: як на українському кордоні «кошмарять» бізнес

Боротьба з контрабандою, декларована владою, інколи призводить до несподіваних результатів. У бажанні зловити на гарячому «зловмисників» контролюючі органи та правоохороонці намагаються випередити одне одного та при цьому вдаються до методів, які просто нищать бізнес.

Про один з таких випадків стало відомо нашій редакції.

Що сталося

28 серпня на митний пост «Рава-Руська» Галицької митниці Державної митної служби України заїжджає автомобіль з вантажем, який ввозить на територію України партію вживаних речей, переважно одягу. Покупцем виступає підприємство «Віварна» Херсонської міської громадської організації інвалідів «Марія» (як можна зрозуміти з назви, на підприємстві працюють особи з інвалідністю). Митники оглядають вантаж і не знаходять жодних невідповідностей з митною декларацією. Після проходження усіх митних формальностей, уже на виїзді з пункту пропуску автомобіль без жодних пояснень затримують працівники державної прикордонної служби України пункту пропуску «Рава-Руська – Гребенне».

Впродовж вечора усі спроби водія отримати хоч якісь пояснення від представників ДПСУ з приводу затримання авто, залишаються марними. Більше того, останньому забороняють покидати своє авто, а на прохання відлучитись до вбиральні – забезпечують супровід водія працівником ДПСУ. Лише ввечері наступного дня після дзвінків на гарячу лінію митної служби та написання відповідної скарги водію дозволяють покинути межі пункту пропуску, однак автомобіль та наявні у ньому товари залишаються затриманими.

Впродовж всього цього часу представниками ДПСУ не складено чи надано для ознайомлення жодного документа, який би вказував на обґрунтованість чи необхідність подібних заходів.

1 вересня, тобто більше ніж через три дні з моменту затримання, водія повідомляють про заплановане проведення переогляду товару та необхідність його присутності. Прибувши на пункт пропуску та спробувавши дізнатись більш детальну інформацію від представників ДПСУ, він  отримує вже звичну відповідь: «Очікуйте». Проте цього разу водію кажуть, що мають прибути представники Державного бюро розслідувань.

Після трьох годин очікування на пункт пропуску прибувають представники трьох правоохоронних органів – ДБР, прокуратури Львівської області та працівники власної безпеки ГУ ДФС у Львівській області, згодом до них приєднуються працівники ДПСУ. Далі вся ця група правоохоронців на чолі з працівниками ДПСУ починає переогляд транспортного засобу.

Фуру розвантажують до половини, розривають упаковки, після чого у правоохоронців здають нерви. Нічого незаконного не знайшовши, вони кілька годин уникають  підписувати акт. Зрештою підписується акт про відсутність порушень митного законодавства.

Фуру коштом отримувача до самого ранку завантажують знову, і нарешті вона виїжджає. При цьому товар, який був вивантажений, вже вважається пошкодженим, адже перевіряючі порозривали пакування.

Що кажуть юристи

Вся ця історія викликає у юристів безліч запитань. І перше з них – які підстави мали прикордонники для зупинки транспорту?

«У митників є своя система визначення ризиків контрабанди. Якщо у них є інформація, яка насторожує, і ця система спрацьовує – транспорт йде на поглиблену перевірку.  Якщо ні – він проходить за стандартною процедурою. У цьому випадку бачимо, що митники проводять перевірку, розмитнюють товар, пропускають машину, і вже після цього її затримують прикордонники. Прикордонники мають спільну з митниками інструкцію – якщо вони мають якусь підозру, то звертаються до митників щодо проведення спільного огляду. Цього не було зроблено. Прикордонники мають право зупиняти транспорт, коли є підозра про переміщення нелегалів, зброї, наркотиків. Товари – це справа митників. Тобто саме вони мали зупинити і скласти протокол, але вони цього не зробили», – пояснює адвокатка Юлія Турчин.

Далі ж, за її словами, почали виявлятися ще цікавіші факти. 31 серпня, коли транспорт вже кілька днів стояв  на кордоні, у реєстр внесли кримінальне провадження, на підставі якого й відбувся переогляд.

«У відповідь на скаргу юристів прикордонники послалися на те, що при розслідуванні провадження мають право звертатися до митників про переогляд. Але навмисно не написали про дату внесення провадження – аж через 3 дні. Тобто правоохоронна система спрацьовує так, що за один день вноситься провадження, його погоджує прокуратура, отримується ухвала суду і ще встигають приїхати на митницю. Це при тому, що на те, щоб внести провадження в ЄРДР, потрібно витратити місяці або взагалі це доводиться робити через ухвалу суду. На переогляд приїхав працівник прокуратури. Слідчі дії не проводилися. Ухвала суду про надання доступу для огляду транспортного засобу залишилася невиконаною, і це ще окреме питання, на яких підставах вона була винесена», – розповідає адвокатка.

Також з’ясувалося, що провадження стосується працівників митниці, а не контрабанди.

«В інформації, з якою нам дали ознайомитися, вказано, що ця фірма використовує подвійний пакет документів для заниження митної вартості, і за сприяння митників ввозить на територію України товар поза митним оформленням. За законом вони б мали зробити запит на польську митницю, щоби надали документи, які фірма показувала польським митникам. Зазвичай за таких схем у Польщі товар є дорогим, а уже за нашими документами – дешевим. В нашому випадку вийшло навпаки – в Польщі товар був дешевшим, ніж тут», – каже Юлія Турчин.

Окрема історія із запитами, які подавали адвокати в інтересах підприємства.

«На запити і скарги, які були подані до Західного управління в ДПСУ, лише нещодавно прийшли відповіді. Але насправді це просто відписки. В одній з них йдеться, що скарга не може бути прийнята до розгляду. Представник компанії, який прибув 29 серпня, щоби з’ясувати причину затримання вантажу, написав заяву до Львівського прикордонного загону. Йому сказали їхати на вулицю Личаківську і там реєструвати.   Після апелювання до закону про звернення громадян заяву прийняли, але відмовилися ставити позначку про прийняття, а тепер кажуть, що вона не надходила. Але в нас ця заява задокументована, є адвокати, які це можуть підтвердити. Зараз складається враження, що прикордонники хочуть зробити вигляд, ніби взагалі нічого не затримували, а це зробили митники. Ми написали скаргу в ДПСУ, яка була скерована до Львова. Електронні запити майже всі не прийняли з різних причин. «Напишіть письмово» – і це без будь-яких пояснень», – розповідає юристка.

Наразі підприємство підраховує збитки за пошкодження товару та його повторне завантаження після «переогляду». А юристи готують цивільний позов на дії прикордонної служби.

«Хтось має понести відповідальність за завдані збитки. Готуємо цивільний позов про їх відшкодування і регресом будемо вимагати стягнення не з державної структури, а безпосередньо з посадовця, який спричинився до цієї ситуації», – підсумовує Юлія Турчин.

Щоб з’ясувати позицію Державної прикордонної служби, редакція ІА Дивись.info скерувала запит до Західного регіонального управління Державної прикордонної служби України. Там відповіли, що не володіють інформацією, тому скеровують запит до Львівського прикордонного загону. Лист датований 25 вересням. Відповіді від Львівського прикордонного загону немає й досі.

Ми скерували до Львівського прикордонного загону ще раз окремий запит і очікуємо на відповідь, про що повідомимо окремо.

Мар’яна ТКАЧЕНКО

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *