• Чт. Вер 16th, 2021

Незалежна Служба Новин

Оперативно про головне

Брокер розповів про схему за якою митники у Полтаві вимагають хабарі

Тра 14, 2021

Директор брокерського підприємства «Ромакс-Трейд» Роман Михайлець розповів подробиці справи затримання на хабарі у 3300 грн екс-начальника відділу Полтавської митниці — до вимагання хабарів, окрім Ігоря Безрука, причетні й інші митники

До редакції «Полтавщини» звернувся засновник та директор митно-брокерського підприємства «Ромакс-Трейд» Роман Михайлець. Чоловік розповів подробиці справи щодо полтавського митника Ігора Безрука, якого у березні 2020-го року затримали на хабарі в 3300 грн.

Справа митника, якого затримали на хабарі

Нагадаємо, що чоловіка затримали 23 березня 2020 року під час отримання 3300 грн хабара за безперешкодне розмитнення двох автомобілів. Пізніше виявилося, що підозрюваний — начальник відділу митного оформлення № 2 Полтавської митниці ДФС Ігор Безрук, а його дружина Тетяна Безрук працює суддею Господарського суду Полтавської області.

В кінці березня начальника відділу митного оформлення № 2 Полтавської митниці ДФС з посади звільнили. Прес-служби ДБР у Полтаві та прокуратури Полтавської області тоді повідомляли, що Безрук організував схему одержання хабарів під час розмитнення автомобілів, які привозили з-за кордону (в т.ч. так звані «євробляхи»). Щоб не створювати штучні перешкоди і не затягувати процес митного оформлення, діяв «тариф» — 800 гривень з автомобіля до 2009 року випуску. За новіші машини, в залежності від марки, сума хабарів була вища.

Такі розцінки були запропоновані саме засновнику митно-брокерського підприємства «Ромакс-Трейд» Роману Михайлецю.

Тоді правоохоронці повідомляли, що справу відкрили за фактом одержання службовою особою неправомірної вигоди для себе за вчинення такою службовою особою в інтересах того, хто пропонує, обіцяє чи надає неправомірну вигоду, будь-якої дії з використанням наданого їй службового становища, поєднаного з вимаганням (ч. 3 ст. 368 ККУ). Санкція статті передбачає від 5 до 10 років ув’язнення з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років, з конфіскацією майна.

Проте в матеріалах справи зазначено, що підозру Безруку вручили у зловживанні впливом — одержанні неправомірної вигоди для себе чи третьої особи за вплив на прийняття рішення особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, поєднане з вимаганням такої вигоди (ч. 3 ст. 369-2 ККУ), яке карається позбавленням волі на строк від 3 до 8 років з конфіскацією майна.

Але, вже у жовтні 2020 року до Ленінського райсуду Полтави надійшов обвинувальний акт по цій справі з іншою кваліфікацією — одержання неправомірної вигоди для себе чи третьої особи за вплив на прийняття рішення особою, уповноваженою на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (ч. 2 ст. 369-2 ККУ). А за це передбачене вже інше покарання — від 12750 грн до 25500 грн штрафу або від 2 до 5 років ув’язнення.

21 січня 2021 року Ігор Безрук уклав з прокурором угоду про визнання провини, а 26 січня її затвердила суддя Єлизавета Парахіна. Вона призначила обвинувачуваному 25500 грн штрафу, а також зобов’язала сплатити на користь держави процесуальні витрати — 19287 грн.

Пояснення директора митно-брокерського підприємства «Ромакс-Трейд», з якого вимагав хабар митник

Роман Михайлець

Роман Михайлець розповів, що «війна» з деякими митниками почалася ще у 2014 році через систематичне вимагання хабарів у брокерів за розмитнення автомобілів. Митні брокери в тому числі займаються і розмитненням автомобілів — здійснюють підготовку та контроль за оформленням всіх необхідних документів для їх подання інспектору митниці. В декларації брокер, на підставі поданих документів, визначає митну вартість транспортного засобу, яку потім перевіряє інспектор митниці.

Схемою отримання хабарів тоді керував начальник відділу митного оформлення № 2 Полтавської митниці ДФС Ігор Безрук через інспектора Олега Тобольченка. На момент відкриття кримінальної справи та до моменту затримання, з 3 грудня 2019-го до 23 березня 2020-го, Безрук не мав жодних повноважень на здійснення митного оформлення транспортних засобів. Тиск на суб’єктів зовнішньо-економічної діяльності та митних брокерів Безрук здійснював через Тобольченка.

Тиск здійснювали, зловживаючи службовим становищем, через постійні «причіпки» та вимагання неіснуючих документів, а також неправомірно коригували митну вартість.

Нижче на фото приклад абсурдних причин, які вказує митниця, коли коригує митну вартість транспортних засобів.

«…на оригіналі інвойсу міститься відсканований слід скоби від степлера»

Роман Михайлець також зазначив, що на щастя на митниці поряд із Тобольченком та Безруком, які бачать держслужбу як власну «годівницю», працюють дійсно професіонали та кваліфіковані інспектори. Для останніх власне сумління та порядок значать більше, ніж шляхи до власної вигоди. У випадках, коли здійснювалося митне оформлення безпосередньо такими інспекторами, то жодних проблем та затримок ніколи не виникало.

А далі, через подібні війни, митниця в особі Тобольченка ініціювала відкриття кримінального провадження щодо ПП «Ромакс-Трейд». В рамках нього правоохоронці провели ряд обшуків і вилучили документи та комп’ютери фірми. Згідно з Єдиним державним реєстром судових рішень, кримінальне провадження відкрито за фактом використання завідомо підробленого документу. Остання ухвала по справі від 4 лютого 2020 року, вона як раз стосується скасування арешту майна, яке належить ПП «Ромакс-Трейд».)

Правила розмитнення автомобілів у 2018 році

25 листопада 2018 року набули чинності зміни до Податкового та Митного кодексів України, які встановили нові правила для розмитнення та перебування в Україні автомобілів на іноземній реєстрації. У зв’язку з цим митниця отримала чіткі критерії, як проводити оцінку автомобілів на євро-номерах.

Згідно з правилами розмитнення, які набули чинності у листопаді 2018 року, була змінена формула розрахунку акцизного податку розмитнення авто — акциз був зменшений.

Як формується ціна розмитнення автомобіля:

Базова ставка: Автомобіль з бензиновим двигуном та об’ємом до 3000 кубічних сантиметрів — 50 євро, понад 3000 кубів — 100 євро. З дизельним двигуном до 3500 кубічних сантиметрів — 75 євро, понад 3500 — 150 євро.

Далі ця ставка множиться на кількість повних років автомобіля та тисячний коефіцієнт двигуна (об’єм двигуна ділиться на 1000).

До того ж ті, хто тоді встиг зареєструвати автомобіль протягом 90 днів, заплатив лише половину суми акцизу.

Повна ж вартість розмитнення складається ще з ввізного мита (10% від митної вартості) + податку на додану вартість (ПДВ 20% нараховується від суми митної вартості, мита та акцизу).

Саме від митної вартості автомобіля залежить нарахування ввізного мита та податку на додану вартість (ПДВ). Визначають митну вартість автомобіля митні брокери при підготовці документів до розмитнення. Однак працівники ДФС перевіряють цю ціну, керуючись:

  • спеціалізованими програмно-інформаційними комплексами Єдиної автоматизованої інформаційної системи ДФС;
  • спеціалізованими виданнями, які містять інформацію про ціни, сформовані на світовому ринку;
  • інформацією, отриманою за результатами здійснення митного контролю, в тому числі, за результатами проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства з питань державної митної справи;
  • висновками про якісні та вартісні характеристики товарів, підготовлені спеціалізованими експертними організаціями, що мають відповідні повноваження згідно із законодавством;
  • інформацією, отриманої з інтернету.

Полтавська митниця коригувала митну вартість більшості автомобілів, чиї декларації на розмитнення подавало «Ромакс-Трейд» — працівники митниці завищували вартість машин

Роман Михайлець надав номера 12 проваджень, у яких його фірма виступає третьою стороною, а позивачі — це клієнти «Ромакс-Трейд», яким полтавська митниця завищила вартість автомобілів. Як зауважив Михайлець, у Єдиному державному реєстрі можна знайти більше 20 таких справ щодо клієнтів його фірми. Слід зазначити, що до суду зверталися одиниці, адже судові витрати були більшими, ніж сума повернених коштів за рішенням суду. Окрім коштів, на судові тяганини витрачається час та нерви.

Наведемо кілька прикладів зі справ. Так, Олег А. звернувся до суду із позовом щодо визнання протиправним та скасування рішення митниці про коригування митної вартості Mercedes-Benz Е-класу, 2011 року, який працював в таксі (тобто має великий пробіг). Автомобіль придбали за 7850 євро, таку ж митну вартість зазначили й в декларації, але митниця скоригувала суму до 16550 євро.

Друга справа: відповідно до матеріалів Єдиного державного реєстру судових рішень, у вересні 2019 року Едуард Ш. придбав у Литві автомобіль Honda Civic, 2006 року. Згідно із договором, за 1500 євро. У жовтні 2019 ПП «Ромакс-Трейд» подало до Полтавської митниці ДФС України митну декларацію, в якій визначено загальну вартість транспортного засобу — 1500 євро.

В свою чергу, Полтавська митниця сформувала картку відмови в прийнятті митної декларації через необхідність коригування митної вартості товару. Митниця скоригувала вартість автомобіля до 3150 євро, посилаючись на інформацію в Центральній базі даних. У цій базі містяться дані про автомобіль зі схожими характеристиками, вартість якого — 3150 євро.

Не погоджуючись із такою оцінкою, Едуард Ш. звернувся до суду з позовом щодо визнання протиправним та скасування рішення Полтавської митниці ДФС про коригування митної вартості товарів стосовно автомобіля Honda Civic. Полтавський окружний адміністративний суд задовольнив клопотання позивача та скасував рішення митниці щодо оцінки автомобіля в 3150 євро.

До суду також звернувся Андрій Н. з позовом до Відокремленого підрозділу «Митний пост «Полтава» Дніпровської митниці Держмитслужби про визнання протиправними та скасування рішення про коригування митної вартості. У цьому випадку Андрій Н. придбав у листопаді 2019 року в Литві автомобіль Audi A6, 2016 року випуску, за 8500 євро. Проте «Митний пост «Полтава» оцінив автомобіль у 22500 євро, посилаючись на сайт із продажу автомобілів Литви — autoplius.lt. Там вартість подібного автомобіля становить 19999 євро. Проте суд і в цьому випадку визнав протиправними та скасував рішення Дніпровської митниці про коригування митної вартості Audi A6.

Для прикладу порахуємо, скільки на той момент (листопад 2019 року) коштувало б розмитнення автомобіля Audi A6 за заявленою митною вартістю в декларації брокера (одразу округлимо об’єм двигуна з 2963 до 3000 см³):

75 (базова ставка) * 3 (кількість повних років ТЗ) * 3 (3000/ 1000) = 675 євро

675 (акциз) + 850 (ввізне мито 10%) + 2005 (ПДВ) = 3530 євро

Тобто, за 3-річний автомобіль з двигуном 3000 кубічних сантиметрів, придбаний за 8500 євро, довелося б заплатити близько 3500 євро.

А от за той самий автомобіль, митну вартість для якого розрахувала митниця, довелося б сплатити приблизно 8000 євро.

675 (акциз) + 2250 (ввізне мито 10%) + 5085 (ПДВ) = 8010 євро

Роман Михайлець звернувся із заявою до поліції

Через такі дії митників директор ПП «Ромакс-Трейд» у листопаді 2019 року звернувся із заявою до поліції, а кримінальну справу правоохоронці відкрили лише у грудні. Із 3 грудня фіксувалися всі процесуальні дії — за час слідства Безрук отримав майже 100 тис. грн.

Лише з моменту відкриття провадження (03.12.2019) і до моменту затримання (23.03.2020) Роман Михайлець подав 74 декларації на розмитнення і за кожний автомобіль був сплачений «тариф» щонайменше 800 грн — це як мінімум 59200 грн. Слід зазначити, що у схемі, окрім Ігоря Безрука, фігурували й інші інспектори, але жоден з них підозру не отримав та не був фігурантом справи.

Для порівняння згадаємо справу затримання на хабарі в 657 євро заступника начальника митного посту «Кременчук». У 2017 році Ігоря Гречку засудили до 5 років позбавлення волі. А от Ігоря Безрука, який разом зі спільниками налагодив схему систематичного отримання хабарів, оштрафували лише на 25500 грн.

По справі Безрука вирок ніхто не оскаржував, адже апеляційну скаргу може подавати адвокат обвинуваченого або сторона обвинувачення — прокуратура, яка в цій справі уклала угоду. А потерпілих, які також мають право оскаржувати вирок, у справі не було.

Ігор Безрук | Кадр з відео «ІРТ»

Зазначимо, що у грудні 2018 року у Полтавській митниці ДФС відбувся брифінг щодо порядку митного оформлення транспортних засобів на іноземній реєстрації, під час якого Ігор Безрук пояснив нові умови ввезення транспортних засобів для громадян-резидентів. А у січні 2019-го Ігор Безрук повідомив, що з 25 листопада по 14 січня 2019 року здійснено митне оформлення 485 одиниць транспортних засобів на європейських номерах за новими пільговими умовами — загальна сума митних платежів, перерахованих до Державного бюджету, становить 31,5 млн грн.

Роман Михайлець розповів як в Україні зараз розмитнюють автомобілі

Наразі «спільник» Безрука Олег Тобольченко працює на посаді головного державного інспектора відділу митного оформлення № 1 митного посту Полтава Дніпровської митниці Держмитслужби. Він продовжує «справу» свого попередника — за відмову брокера сплачувати «таксу» за оцінку, інспектор завищує митну вартість автомобіля.

Роман Михайлець розповів, що в той час, як у Полтаві митниця завищує вартість, на Західній Україні працює інша корупційна схема. Журналісти дізналися, що там інспектори в деклараціях навмисно занижують ціну на автомобіль, а різницю, між розмитненням автомобіля за реальною та заниженою вартістю, власник автомобіля сплачує митникам.

Інформацію про заниження митної вартості підтверджує калькулятор митної вартості та платежів при митному оформленні автомобіля. За даними сайту, митна вартість автомобіля Skoda Oktavia, яку придбали в Чехії (тип двигуна — бензин, а об’єм — 1980 см³, рік виготовлення — 2008):

  • у 2018-му митна вартість коливалася у межах $1479-2958;
  • 2019-й — $1107-4498;
  • 2020-й — $812-4191;
  • 2021-й — $703-2484.

Тож, зрозуміло, що, якщо у покупця є можливість розмитнити автомобіль за реальною митною вартістю або заниженою (з врахуванням хабара — фактично це реальна вартість), то йому вигідніше звернутися до брокерської фірми на Західній Україні, аніж їхати у Полтаву. Адже тут, щоб розмитнити за реальною вартістю, потрібно сплатити «тариф». Якщо ж брокер відмовиться це робити, то інспектор завищить митну вартість автомобіля.

Зазначимо, що 12 квітня Володимир Зеленський підписав закони, які покликані зробити більш доступним розмитнення «євроблях». В Офісі Президента наголошують, що відтепер вживані автомобілі з європейською реєстрацією, старші п’яти років, які були ввезені на територію Україні до кінця 2020 року, оподатковуються за пільговою ставкою податку на додану вартість та акцизного податку. Сума ж акцизу залежатиме від віку автівки, об’єму та типу двигуна й не залежатиме від її вартості.

Анастасія НЕДОГОРСЬКА, «Полтавщина» 14 травня 2021, 08:28

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Цей сайт використовує Akismet для зменшення спаму. Дізнайтеся, як обробляються ваші дані коментарів.